Milk Supply as a Service

18 maart 2024

De melkveehouder op één

De meeste medewerkers die bij Farmel werken, zijn zelf boerenzoon of -dochter óf zijn zelf nog praktiserend melkveehouder. We spreken de taal van de veehouders en weten wat er speelt binnen de sector. Bij Farmel vinden we het belangrijk dat de melkveehouders hun melk voor de beste prijs kunnen verkopen en zo goed mogelijk kunnen profiteren van de kansen die ontstaan op de markt.

Duurzame melkstroom

Retailers worden gedwongen om bewustere keuzes te bieden aan de consument. Dit heeft voor een groot deel te maken met het klimaatakkoord van Parijs. De grootste CO2-reductie binnen de zuivelketen is te behalen via keuzes die gemaakt worden op het melkveebedrijf. Waar veehouders enerzijds aan allemaal regels moeten voldoen, liggen hier ook ontzettend veel kansen voor de melkveehouders. Uiteindelijk streeft Farmel ernaar dat de helft van haar melk in een duurzame melkstroom gaat zitten.

“Wij willen ons aanpassen, onze melkveehouders willen zich wel aanpassen, maar er moet wel naar betaald worden. Wat die melkveehouders extra moeten doen, dat moet vergoed worden. Daar zetten wij ons voor in.”

Milk supply as a service

Binnenkort presenteren we de nieuwe strategie voor de komende drie jaar. We willen groeien op het gebied van ‘milk supply as a service’ en dan voornamelijk in de duurzame melkstromen, zoals Beter Leven Keurmerk, PlanetProof en de biologische melk. Het zijn uitdagingen waarbinnen Farmel een belangrijke rol kan spelen voor zowel de melkveehouder als afnemer.

“Bij ons is het ook echt onderdeel van de missie: wij willen de zuivel verduurzamen, maar wel die flexibiliteit houden naar de leverancier en afnemer.”

Menu